Hyrdeudvalget

Om udvalget

Hyrdeudvalget varetager diverse Hyrdeativiteter i Spidshundeklubben. Vores Hyrdeudvalg er desværre ikke aktivt i øjeblikket. Årsagen hertil er at vi mangler drivende krafter med kendskab og passion for hyrdearbejde med spidshunde.

Skulle du være interesseret i at være en del af udvalget og forsøge dig med at arrangere Hyrdeaktiviteter for Spidshunde, må du meget gerne kontakte Bestyrelsen.

Har du spørgsmål til Hyrdeudvalget?

Ingen aktiviteter fundet

Aktiviteter

Vi har forskellige aktiviteter, som du kan deltage i hvis du er medlem af SPK. Vi glæder os til at se dig til næste aktivitet!

Nyt fra udvalget

Velkommen til Hyrdeudvalgets nye side. Skulle du have interesse i at indgå i udvalget eller interesse i hyrdearbejde blandt spidshunde så kontakt venligst bestyrelsen.

Hyrdning

Har du en hyrdehund som du gerne vil prøve at hyrde med? Enten for at give den en anderledes opgave eller teste den inden den måske skal indgå i avl? Overvejer om du skal købe en flok får eller har du andre grunde til at give din hund muligheden for at afprøve sine medfødte instinkter – så kan du prøve hyrdning.

Det er en helt fantastisk oplevelse at se sin skønne hund pludselig komme i kontakt med sine instinkter. Det er for hunden meget sundt og mentalt trættende at hyrde, så mange hunde har en

”off day” dagen efter den har været på får.

Mange tror, meget fejlagtigt, at har en hund først ”været på får” vil den begynde at løbe efter cykler og alt andet der bevæger sig eller at den derefter ikke gider almindelig lydighed. Dette er en gammel skrøne uden hold i virkeligheden.

Fårene er hyrde/hundevante, så de går ikke i panik, når de ser en anden hund end de er vant til. Træningen foregår respektfuldt for både hund og får. Mange forskellige hyrde- og drivehunderacer har  fået en sjov og spændende oplevelse med hjem, og sidst men ikke mindst en meget glad og stolt hund.

Hyrdende Racer

Finsk Lapphund

Finsk Lapphund blev tidligere benyttet til af hyrde rener. Hvor finsk hyrdehund tog sig af langdistancearbejdet, udførte finsk lapphund hyrdearbejdet, når flokken var drevet hjem. Finsk lapphund bliver ikke mere benyttet til hyrdning af renerne.

Finsk Hyrdehund

Finsk Hyrdehund er avlet til at hyrde rener, hvilket den også bliver brugt til i dag. Den samler renerne og driver dem over lange afstande til deres nye opholdssted. Den finder også selvstændigt vildfarne dyr og driver dem tilbage til flokken.

Västgötaspids

Västgötaspids har igennem tiden været brugt som kvæghyrdehund på gårdene i Västergötland. Det siges at netop de korte ben var ideelle i dette arbejde, idet de kunne undgå at blive ramt, når kreaturerne sparkede ud.

Norsk Buhund

Norsk Buhund har været benyttet som all-around gårdhund. Den blev blandt andet også brugt til at holde styr på gårdens får. Buhundens hyrdemønster minder om Border Colliens.

Relevante links

Tilføj din overskrift her