Avl & Opdræt

Etiske retningslinjer

Opdrættere i SPK er underlagt DKK’s etiske regelsæt.

DKK’s etiske regler for avl:

• Det påhviler enhver, der udvælger en hund til opdræt, at vurdere, om avlsdyret fysisk og mentalt er egnet til avl.
  • Det skal tilstræbes, at der i avlen kun anvendes hunde, der kan parre sig naturligt samt føde og opfostre hvalpe på naturlig vis.
  • En tæve bør ikke indgå i avlen, før den er fuldt udviklet.
  • En tæve bør maksimalt have 4-5 kuld i sin levetid – og sidste kuld i tævens 8. leveår. Efter 2 kuld bør tæven have en pause, så  mindst én løbetid ikke udnyttes til parring.
  • Hunde med arvelige defekter må ikke anvendes i avl.
  • Parringer, der har givet hvalpe med alvorlige defekter, bør naturligvis ikke gentages.
  • Parringer mellem hunde nærmere beslægtet end fætter-kusine bør undgås.
  • Avl, hvor enkelte hunde antalsmæssigt dominerer avlen inden for en race, bør undgås.
  • Så længe hvalpen er i opdrætterens varetægt, skal denne sikre hvalpene en fysisk og mentalt god opvækst, herunder en god prægning.
  • Opdrætteren bør give hvalpekøberne fyldestgørende oplysninger om forældredyrene og om racens egenskaber og behov.
  • Både opdrætter og hanhunde ejer bør følge afkommets udvikling til voksne hunde og derudfra løbende vurdere deres avlsdyr.

Bemærk venligst!

Gentagne og/eller markante tilsidesættelser af DKK’s etiske anbefalinger kan medføre begrænsninger i en hunds avlsret

– evt. nedlæggelse af avlsforbud – i henhold til DKK`s stambogsføringsreglers pkt. 11.

Gratis indmeldelse af hvalpekøbere

Før Parring

Det er vigtigt at sørge for, at de to hunde man påtænker at parre, opfylder klubbens og DKKs stambogsføringsregler.

Først og fremmest skal begge forældredyr have en DKK-stambog.

Begge forældre skal opfylde specialklubbens og DKK’s avlsrestriktioner.

Husk også at sætte dig godt ind i DKKs love og stambogsføringsregler.

Klubbens Hvalpeliste

Husk at du har mulighed for at anvende Spidshundeklubbens hvalpeliste til både at registrere gennemført parring og også de fødte hvalpe.

Det er en forudsætning, at forældrehundene skal leve op til DKK’s avlsrestriktioner, og at hvalpene skal stambogsføres i DKK.

Du kan læse mere om avlskrav og avlsanbefalinger hos DKK.

Anvend formularen Indsend kuld for at få en parring eller et kuld på listen.

Efter Fødslen

Hvalpene skal registreres hos Dansk Kennel Klub SENEST når de er 5 uger gamle.

Ved registrering af hvalpene hos DKK kan man samtidig komme på Kennelklubbens hvalpeliste.

Husk at i kan tilbyde jeres hvalpekøbere gratis medlemskab af klubben resten af det kalenderår de indmeldes. De vil derudover modtage et gavekort til udstilling i baby-/hvalpeklasse på en SPK udstilling. Indmeld jeres hvalpekøbere her.

Sundhed

Skriv om sundhed her.

Disponibel

Skriv teks her

Hvalpeliste

Følg med i vores hvalpe/parringsliste.
Så vi kan finde et godt hjem til de nye hunde.

Ingen kuld på hvalpelisten i øjeblikket.