American Akita

Japan/USA

Hanner 66 – 71 cm

Tæver 61 – 66 cm

Alle farver accepteres, klare og rene, med eller uden sort maske.

Om American Akita racen

En intelligent og lærenem hund, som er selvsikker og psykisk stærk – den kræver en kærlig men yderst konsekvent opdragelse. Den er vagtsom og passer på sin familie, som den også har stort behov for at være sammen med. Den gør ikke ofte. Den er venlig og pålidelig over for mennesker – men over for andre hunde kan den vise et dominerende temperament.

Om racen

En hund som kræver en ejer, der er rolig, som giver tydelige anvisninger og forstår at udfordre dens intelligens. Det er en fysisk stærk hund som både kræver motion og mentale udfordringer i dagligdagen.

En American Akita er en intelligent og lærenem hund, som er selvsikker og psykisk stærk – den kræver en kærlig men yderst konsekvent opdragelse. Den er vagtsom og passer på sin familie, som den også har stort behov for at være sammen med. Den gør ikke ofte. Den er venlig og pålidelig over for mennesker men over for andre hunde, kan den vise et dominerende temperament.

Taget af Nicklas Jensen, Vejle
Billede af Vanessa Emanuelsen Nedza

Oprindelse

Historisk har American Akita samme oprindelse som den Japanske Akita, men racen er videreudviklet i USA. Under Anden Verdenskrig (1939-1945) var det almindeligt at bruge pelsen fra hunde i militær udrustning. Politiet beordrede konfiskation af alle andre hunde end Schæferhunde, der blev brugt til militære formål. Nogle Akita-beundrere søgte at omgå denne ordre ved at krydse Akita med Schæferhunde. Ved slutningen af krigen var racen drastisk reduceret i antal, som tre forskellige typer.

Mange Akita af den såkaldte Dewa-linje, hvis træk bar præg af indflydelse fra Mastiff og Schæferhund, blev bragt til USA af de amerikanske styrker. Akita´erne, som var intelligente og kunne tilpasse sig forskellige omgivelser, fascinerede opdrættere i USA, og linjen blev videreudviklet med voksende antal opdrættere og stor vækst i popularitet. The Akita Club of America blev etableret i 1956, og American Kennel Club godkendte racen i oktober 1972. På det tidspunkt havde AKC og JKC (Japan Kennel Club) dog ingen gensidige aftaler om accept af hinandens stamtavler, og derfor var der lukket for indførsel af nye blodlinjer fra Japan. Derfor blev Akita i USA betydeligt forskellige fra Akita i Japan. Racen udviklede sig som en særlig type i USA, uændret i karakteristiske træk og type siden 1955, hvad der stod i skarp kontrast til de japanske Akita?er.

American Akita er en hund, som kræver en ejer, der er rolig, som giver tydelige anvisninger og forstår at udfordre dens intelligens. Det er en fysisk stærk hund, som både kræver motion og mentale udfordringer i dagligdagen.

American Akita er ikke kendt for at være en hyperaktiv race, men den kan både klatre og grave, så et sikkert indhegnet område er nødvendigt. Den har brug for at være en integreret del af familien og er ikke én hund, der ynder at blive holdt i kenneler. De fleste American Akita´er har et stærkt jagtinstinkt og bør ikke løbe frit. Denne store hund elsker at lege og kan ligefrem være fjollet – frem for alt andet trives de ved menneskelig kontakt.

Dobbeltpels. Underulden er tyk, blød og tæt og kortere end yderpelsen, som er lige, grov til stiv og står noget ud fra kroppen. Hårlaget er kort på hovedet, nederst på benene og på ørerne. Hårenes længde på manke og kryds er ca. 5 cm – altså en smule længere end på resten af kroppen – undtagen på halen, hvor pelsen er længst og mest rigelig.

Træning

En American Akita reagerer bedst på træning med gensidig respekt og positive træningsteknikker, der er afhængige af motivation snarere end magt. Konsekvent opdragelse er et must.

Ingen hvalpe fundet

Du skal sørge for kun at tilføje dem der har bedt om det og som er efter aftale med webaster

Kennel Akidan
Anette & Allan Pedersen
6630, Røddinge
Tlf: +45 41 22 82 60

Kennel Eunoia’s
Vanessa & Flemming Emanuelsen Nedza
9280, Storvorde
Tlf: +45 29 92 76 24

Kennel KiThoGi’s
Kiki & Thomas Giesmann
Brændekilde Bygade 46,
5250, Odense SV
Tlf: +45 53 57 74 47 / +45 31 33 43 93
https:/kithogi.com/

Kennel Senseo Akita
Heidi Thomsen & Anders Johansen
Soderup Kirkevej 47,
4340, Tølløse
Tlf: +45 23 96 95 56

Har du spørgsmål ang. American Akita racen?

Kiki Giesmann
American Akita racerepræsentant