Finsk Spids

Tæver 39-45 cm

Rødbrun – Gulligrød

Om Finsk Spids

Jagthund primært for skovfugle, men også mindre rovvildt, vandfugle og elg. En ivrig jæger, ret selvstændig, men samarbejder godt under jagten og markerer vildtet ved at give hals. Livlig, energisk, modig og beslutsom. Muligvis lidt reserveret over for fremmede, men aldrig aggressiv.

Om racen

En finsk spids er en meget livlig og vagtsom hund, som på grund af sin oprindelige anvendelse har let til gøen. Racen er ikke aggressiv uden grund, men fuldstændig underkaster den sig hverken mennesker eller egne artsfæller‑ Uden at opføre sig dumdristigt kan den ofte være skarp over for selv meget større modstandere. Det er en fantastisk god vagthund, som trofast og modigt beskytter dem, den holder af og udviser en reserveret mistænksom holdning over for fremmede.

Kvik, udholdende, modig, social, årvågen og vagtsom. Meget kærlig og hengiven over for familien og som regel tålmodig med børn, let reserveret, men omgængelig i forhold til fremmede og andre dyr. Den tilpasser sig nemt i en aktiv familie, som forstår dens jagtbaggrund og accepterer dens temmelig støjende adfærd.

Oprindelse

Den har antagelig sin oprindelse i Sydøstasien ligesom de jægerfolk, der under folkevandringerne drog nordpå. Dens udseende og jagtadfærd er næsten identisk med en russisk lajkarace, som ikke er internationalt anerkendt. I skovene i Finland jager den primært urhøns og tjur, men i kraft af dens store mod og beslutsomhed har den også været sat ind mod så store dyr som bjørn og elg. Racen optræder i det finske nationalepos Kalevala, og i 1979 blev den udnævnt til Finlands nationale hunderace.

Den smidige hund har brug for meget motion og mange opgaver, som den finder meningsfyldte. Den elsker at opholde sig i det fri, men behøver også tæt social kontakt med familien.
En såkaldt gøende fuglehund, der fra skovbunden lytter efter vingeslag, løber hen mod det træ, hvor fuglen er landet, og holder dens opmærksomhed fanget, mens den kraftigt gøende tilkalder jægeren. Jagtinstinktet er stærkt og meget svært at dæmpe.

Pelsen er stiv med kort og blød underuld. Den står noget ud fra kroppen og yder god beskyttelse. Den skal regelmæssigt børstes igennem, men arbejdet er overkommeligt, og fældningen er behersket. Hunden klarer selv en del af pelsplejen ved at slikke sig som en kat.

Træning

Racen er opmærksom og lærenem, men ikke altid villig til at gøre tingene på kommando. Dens selvstændighed er en fordel på jagten og en udfordring for ejeren. Træn varieret i korte, tempofyldte sekvenser og vær opfindsom med belønningerne.

Der er p.t ikke nogle opdrættere registreret.

Galleri

Se vores flotte billeder af racen.

Bente Stege
Finsk Spids racerepræsentant