Jämthund

En intelligent og lærenem race, som hurtigtknytter sig til sin ejer

Sverige

Hanner 61 cm
Tæver 56 cm

Forskellige grå nuancer

Om Jämthund

Svensk jagthund på elg. Selvstændig, modig og jagtivrig. Kærlig og vagtsom familiehund.

Den største af de nordiske jagtspidser er modig og energisk, men også præget af en stoisk ro. Det er ikke en race for førstegangshundeejeren, men i den erfarne og naturglade familie er den glad, legesyg, kærlig og hengiven over for alle. Den er vagtsom og noget afventende over for fremmede, og den er meget gøende.

Kræver masser af motion – gerne i form af cykelture – og opgaver, hvor den får lov at bruge sin fine næse. Den behøver et godt socialt liv, men knytter sig ofte mest til én person.

Jagtinstinktet er meget stærkt, så den kan ikke lufte sig selv, men må altid holdes i line. I indhegnede områder bevæger den sig gerne langt væk, men den kommer altid tilbage, når den mener, at arbejdet er afsluttet. Holder ellers god kontakt.

Pelsen beskytter hunden effektivt i al slags vejr, selv om den ikke er så rigelig som hos norsk elghund eller de polare trækhunde. Den er kortere, blødere og mere tilliggende med fin underuld. Den fælder behersket og passes i det daglige med jævnlig gennembørstning.

Der er p.t ikke nogle opdrættere registreret.

P.T. ingen racerepræsentant
Jämthund racerepræsentant