Karelsk Bjørnehund

Finland

Hanner 54-60 cm
Tæver 49-55 cm

Sort med hvide aftegninger på bryst og ben

Om Karelsk Bjørnehund

Bjørnehundens temperament er ligevægtigt, en smule reserveret, modigt og vedholdende. Den er meget selvsikker. Trods det smukke eksteriør, så er den først og fremmest jagthund. Hvis man anskaffer sig en Bjørnehund må man forstå, at den er avlet til selvstændigt at jage storvildt som elg og bjørn, idet den “stiller vildtet”.

I Danmark holdes de fleste bjørnehunde dog som almindelige kæledyr og klarer sig i hovedreglen godt i den rolle.

En del danske bjørnehundeejere vælger at aktivere deres hund med især sporarbejde, og der er sågar set eksempler på dygtige lydigheds- og agilityhunde.

Den er selvstændig og meget jagtivrig. Venlig og imødekommende over for hele familien, noget mere tilbageholdende over for fremmede og temmelig stridbar i forhold til andre hunde. Den er først og fremmest en jagthund og ikke helt let at holde udelukkende som selskabshund. Fx er den meget gøende, når nogen nærmer sig.

Racen er mange hundrede år gammel og opstod i Karelen, som dengang var finsk, men som nu er russisk. Egnens fiskere og jægere nedlagde al slags vildt med hjælp fra deres hunde. Det egentlige opdræt begyndte i 1936 med det mål at skabe en robust hund, der kunne standse storvildt som bjørn, ulv, vildsvin og los og med vedholdende gøen tilkalde jægeren. Dertil kræves mod, smidighed og styrke. I dag bruges racen mest til elgjagt i Finland, Norge og Sverige og til vildsvinejagt i Mellemeuropa.

Dens frihedstrang er udtalt, og den behøver meget motion og beskæftigelse, som stimulerer den mentalt. Den trives kun, hvis den får opmærksomhed og er fuldgyldigt medlem af familien.
Skabt til at søge byttet på egen hånd og ”stille” det, mens den ”skaller” med 60 til 80 gø i minuttet. Dette jagtinstinkt er meget stærkt, og man skal være forsigtig med at slippe hunden løs. Den løber langt og kommer næppe tilbage de første par timer.

Glat, hård og tilliggende dækpels over blød og tæt underuld beskytter hunden godt mod både fugt og kulde, og den er ikke særlig arbejdskrævende i hverdagen. En grundig gennembørstning en gang om ugen begrænser fældningen til overgangsperioderne forår og efterår.

Opdragelsen skal begynde tidligt og være meget motiverende for at føre til et godt resultat. Træn konsekvent og venligt i korte, tempofyldte sekvenser og skift ofte både træningsmiljø, øvelser og belønninger, så hunden ikke mister lysten.

P.T. ingen racerepræsentant
Karelsk Bjørnehund