Keeshond

Tyskland

49 cm +/- 6cm

Sølvgrå med sorte hårspidser og præcise sorte aftegninger i hovedet.

Om Keeshond

Keeshond er altid livlig og usædvanlig trofast over for sin familie og børn.Den er meget opmærksom og registrerer straks ethvert stemningsskifte. Den er meget lærevillig og let at opdrage. Opdragelsen kræver tålmodighed, humor, fantasi og forståelse samt venlig konsekvens.

Dens manglende interesse for jagt og fremmede mennesker gør den til en idel vogter af hus og ejendom.

Den kan være noget gøende, men er ellers en glad og dejlig familiehund. Den er ikke meget motionskrævende, men den elsker gåture med masser af nye indtryk og oplevelser.

Den flotte pels, kræver børste og kam en gang om ugen.

En selvstændig vagthund med et veludviklet beskytterinstinkt. Den er hengiven og meget trofast over for familien og pålidelig sammen med familiens børn, mindre imødekommende over for fremmede og ikke ubetinget venlig i omgangen med andre hunde. Den kan være noget gøende, men er ellers en glad og behagelig selskabshund.

Racen er mange hundrede år gammel og opstod i Karelen, som dengang var finsk, men som nu er russisk. Egnens fiskere og jægere nedlagde al slags vildt med hjælp fra deres hunde.

Det De Tyske Spidser er efterkommere af stenalderens ”Peat Dogs” – Tørvehunde – ”Canis familiaris palustris Rütimeyer” og den senere Lake Dweller’s (Pfahlbau) Spids.

De udgør Mellemeuropas ældste hunderace. Talrige andre racer nedstammer fra disse hunde. I lande uden for det tyske sprogområde kaldes Wolfspitz også Keeshond.

Egentlige opdræt begyndte i 1936 med det mål at skabe en robust hund, der kunne standse storvildt som bjørn, ulv, vildsvin og los og med vedholdende gøen tilkalde jægeren.

Dertil kræves mod, smidighed og styrke. I dag bruges racen mest til elgjagt i Finland, Norge og Sverige og til vildsvinejagt i Mellemeuropa.

Trives ikke med at være væk fra familien, men kan dog lære at være alene hjemme.

Racen har ingen tilbøjelighed til at gå efter vildt.
Den holder sig i nærheden og vogter sit område, hvad enten det er familien på tur, en fritliggende gård eller en flodpram.
Den er meget opmærksom og registrerer straks ethvert stemningsskift.

Den lange, tætte og udstående pels kræver meget arbejde med børste og kam, mens hunden er ung.
Når den grovere voksenpels er fuldt udviklet, bliver pelsplejen lettere, men hunden skal stadig børstes grundigt en gang om ugen.
Racen er madglad, så pas på overvægt.

Opdragelsen skal begynde tidligt og være meget motiverende for at føre til et godt resultat. Træn konsekvent og venligt i korte, tempofyldte sekvenser og skift ofte både træningsmiljø, øvelser og belønninger, så hunden ikke mister lysten.

Kennel Lappkees
Anette Hoe Jessing