Shiba

Tæver 37 +/- 1,5 cm

Rød – Sesam – Black and Tan – alle med lyse markeringer

Om Shiba

Viljestærk, modig og stolt. En shiba er loyal og tillidsfuld overfor sin ejer men kan være uinteresseret i fremmede. Den har brug for en kærlig, kompetent og konsekvent ejer og er meget lærenem med belønningsbaserede metoder.

Inde er den rolig og ude meget aktiv.

På grund af stor jagtiver og selvstændighed kan en shiba kun gå løs, hvis der er lagt et stort arbejde i indkaldstræningen, og haven skal være forsvarligt indhegnet. En shiba har brug for gode daglige gåture og mentale opgaver.En eminent sporhund, som også kan anvendes til bl.a. agility og rallylydighed.

Den mest populære af de japanske hunderacer har meget af naturhundens væsen i behold. Den er aktiv, intelligent, stolt, viljestærk, nysgerrig og modig, men også stilfærdig, værdig og loyal mod sin familie. I forhold til fremmede mennesker kan den være noget reserveret og afventende. Det kan forekomme at shiba’en – efter kønsmodning – ikke er lige flink overfor fremmede hunde.

Racen har eksisteret i årtusinder i det bjergrige område ud mod Det japanske hav. Den blev brugt til jagt hovedsagelig på småvildt og fugle. Den blev efterhånden opblandet med engelske jagthunderacer. I 1928 begyndte en målrettet indsats for at bevare de sidste rester af den rene shiba. Arbejdet blev afsluttet i 1934, og i 1937 blev racen udnævnt til “natur-monument” i Japan. Siden har den vundet stadig stigende udbredelse over det meste af verden. Navnet “shiba” betyder en lille hund på japansk.

Behov, træning og anvendelse

Udendørs er den livlig, stærk, udholdende og behøver en del motion og mental beskæftigelse. Gøer sjældent. Inde er den rolig og sætter pris på en god kontakt til sin familie.
Den har en meget stor interesse for vildt og dufte, og både jagtlyst og aktionsradius kan være svære at holde nede. Racen kan være svær at gå med løs pga. det store jagtinstinkt. Hvis det skal fungere, så skal der lægges et stort arbejde i indkaldstræningen. Haven skal også være forsvarligt indhegnet.

Den korte pels består af hårde og lige dækhår over tæt og blød underuld. Den er smudsafvisende og godt isolerende. To gange årligt fælder hunden kraftigt, hvilket kræver en del pelspleje. Ellers er der kun lidt pelspleje.

Racen har brug for en kærlig, kompetent og konsekvent ejer og er meget lærenem med belønningsbaserede metoder. Tvang og hårdhændede metoder bør absolut undgås! Træn i korte sekvenser og varier ofte både træningsmiljø, øvelser og belønning.

Kennel Akainu
Elsebeth & John Jacobsen